måndag 9 mars 2009

Familjen Annorlundatankar igen


Jag sitter var måndag och tittar på nya favoriten på tv4 "Familjen Annorlunda".

Jag tycker de är så härliga!

Men jag tycker lite synd om Familjen från Staffanstorp.Som tvillingmamma vet jag lite lite hur det är att ha flerlingar.Man är trött,stressad,glad,utmattad osv.

Men vinklingen.....


Men stödfamilj???Ja jag ska och vill egentligen inte skriva mer,men jag är uppvuxen i en familj där vi tog emot barn som behövde stödfamilj av olika rätt hemska anledningar.


Det kostar ju en del för kommunen att ha det.Det har varit många tårar för dessa barns skull.Jag var rätt gammal när vi började som stödfamilj och mitt hjärta bankar rätt hårt för dessa numera nästan och nu vuxna personer.

Droger,incest och föräldrar som bara struntat i att hämta sina egna barn på dagis en fredag för att de inte orkat helt enkelt.Allt och inget.Jag träffar några rätt ofta men jag undrar så hur det gått för vissa andra.En klump smyger sig upp i halsen..:(


Jag tycker lite synd om den trillingfamiljen för de vinklas så med att de bara har en massa egentid och vuxenmys.Är det inte morfar som myser med barnen så är det spa för mamma eller som nu då stödfamilj så barnen kunde få lite kvalitetstid.Visst det är ju fint att barnen får kvalitetstid!Både hos stödfamiljen och hemma.Jag vet inte.Jag fick bara en liten konstig motvillig känsla.Jag vet andra som skulle behövt den där servicen mer bara.Men det är inte jag som bestämmer.Kanske har jag fel.Föräldrarna verkar ju rätt vettiga och rätt så smarta och framförallt normala.


Sen kunde jag inte låta bli att skratta åt familjen Johansson pappan och hans "besvär" med att se skillnad på tvillingarna.Jag säger ju själv konstant fel namn här hemma och har endast TRE barn så jag kan förstå honom :)


Södertäljefamiljen verkar ju också så mysig!Härliga killen som åt färg!


Men jag tycker det verkar så härligt med en stor familj!Jag är ju bara 30 snart...kanske kanske..;)



SNART kommer det nya bilder på barnen.Ska låna kameran hos pappa igen.Har en massa nya på mobilen men det är segt att få in dem på datorn.Samsungmobilerna är såååå knepiga!



2 kommentarer:

  1. Gillar också programmet, och även tjejerna i familjen. Vi brukar bänka oss framför TV och småflickorna får vara uppe en timme längre än vanligt...

    Och ang trillingfamiljen så får jag lite samma känslor som dig. Det är förstås lätt att tycka och tänka när man bara ser det som visas på TVn, men utåt blir det ju som om de tycker man måste ha rätt på så mycke egentid och att det är såååå synd på de stora barnen som de inte hinner med osv... De tycker synd om äldsta dotter som har så många småsyskon... I varje program visas upp att de får hjälp och egentid, jag tycker de verkar ha för stor krav där. Och så ett perfekt hus. Kanske är det så att kraven är för stora och att det är därför det blir som det blir?

    Eller så är jag bara avis? ELler nej, det tror jag inte. Visst, jag skulle vilja ha lite mer egentid, men ändå. Tycker faktisk de klagar lite väl mycket. Och så kommer 10 barnsfamiljen och klagar inte alls, de är bara glada och nöjda liksom, det blir en sån kontrast, för de har ju trots allt "nästan" trillingar de med, då lillekillen bara är 1 år större än tvillingarna...och så hela 7 större syskon!

    Södertälje mamman tycker jag kräver för mycket av sina stora barn. Så fort de kommer innanför dörren så lassar hon över småbarnen... Men, det kanske är TVn vinkling, man får väl hoppas det. Hon är också så som vill ha egentid, tycker att andra skall hjälpa till så hon får egentid...och just det där vet jag inte om jag gillar. Borde man kanske tänka mer på innan man valde alla barnen, eller? Jag menar, hon bodde inte ihop med pappan till barnen när hon väntade tvillingpar nr 2, och tvillingpar nr 3 bestämde de sig för att skaffa för att de inte ville sätta de andra 4 på dagis...

    Ja,ja, man kan ju tycka och tänka, men jag tycker de två familjerna "gnäller" lite för mycket. Medan Johansson bara ler och verkar ha mysigt och sådär lagom rörigt :D

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också familjerna annorlunda. Jag imponeras av hur de får det att funka så pass bra som det ändå gör... Men nej, ingen storfamilj för mig tack!!

    SvaraRadera